Tilbage til listen

Merrild Lavazza har kun 130 forskellige produkter - selv her gør PIM-systemet hele forskellen

“Vi valgte Perfion, fordi det er det mest fleksible PIM-system og samtidig det letteste at arbejde i. Vi udvider hele tiden med nye produkter, og med Perfion er vi fremtidssikret, fordi systemet giver os mulighed for at gøre alle de ting, vi gerne vil. Med Perfion sparer vi også tid og sikrer en langt bedre datakvalitet.” Henriette Linderoth, Trade Marketing Manager, Merrild Lavazza Danmark ApS

Udfordringen

Kaffevirksomheden Merrild Lavazza har kun ca. 130 produkter i sit sortiment. Til gengæld er mængden af produktinformation ekstremt omfattende. Hvor hver kaffetype kræver data vedrørende bønnetype, ristningsgrad, formalingsgrad, aroma, smagsbeskrivelse, certificeringer m. m., er der endnu flere data- og dokumentationskrav til bl.a. kakao og mælkepulver. Samtidig fordrer de talrige kaffeautomater hver deres eget individuelle sæt af produkt-data.

Tidligere gemte Merrild Lavazza data rundt omkring i brochurer, PowerPoint-præsentationer, PDF-filer og i ERP-systemet, og de mange datakilder gjorde det vanskeligt at finde de nyeste data. Mange medarbejdere brugte tid på at indhente produktinformation, mens ingen havde det fulde overblik.

Løsningen & Resultatet

Da Merrild Lavazza skulle udvikle et helt nyt website blev det besluttet at få styr på produktinformationerne én gang for alle med et PIM-system.

 

Al produktinformation gemmes og vedligeholdes nu fra kun ét enkelt sted: Perfion PIM-systemet. Herfra leveres samtlige beskrivelser, produktdata, tekniske specifikationer, billeder m. m. direkte til Foodservice-delen af Merrild Lavazzas website.

Al produktinformation gemmes og vedligeholdes nu fra kun ét enkelt sted: Perfion PIM-systemet. Herfra leveres samtlige beskrivelser, produktdata, tekniske specifikationer, billeder m. m. direkte til Foodservice-delen af Merrild Lavazzas website.

Den fuldstændige integration mellem Perfion PIM-systemet, websitet og SAP ERP-systemet sikrer, at produktdata nu kun skal vedligeholdes fra ét enkelt sted: Perfion.

Når nye produkter skal oprettes i Perfion, er alle de nødvendige felter allerede defineret på forhånd. Det betyder, at Merrild Lavazza nu har fuldt overblik over, hvilke produktdata der skal fremskaffes, inden et produkt er fuldstændig klar til præsentation på websitet. De nødvendige data kan medarbejderne lægge ind løbende, og Perfion fungerer således også som et ”arbejdsdokument”.

Også produktdata til udgåede produkter ligger gemt i Perfion. Derfor kan de pågældende produkter aktiveres på websitet igen på et øjeblik, hvis en leverandør har et restparti på lager. Også sæsonvarer som f.eks. iskaffe og iste kan hurtigt lægges på websitet og fjernes igen, når sæsonen er slut. Alle produktdata ligger samlet i Perfion. Intet forsvinder, men kan tilgås til hver en tid.

Perfion understøtter alle fremtidsplanerne
I dag leverer Perfion alle data til Foodservice-delen af Merrild Lavazzas website. I fremtiden vil også en salgshåndbog, prislister, produktbrochurer og en webshop trække produktinformation direkte fra Perfion.

Det første nye projekt er imidlertid at give sælgerne mulighed for at hente produktdata til tilbud direkte fra Perfion via en fast skabelon. Med denne skabelon kan medarbejderne i salgsafdelingen hente alle nødvendige data på én gang, og dermed reduceres tiden, som bruges på administration. Den sparede tid vil sælgerne bruge hos kunderne i stedet.

 

Merrild Lavazza har kun cirka 130 produkter, men mængden af produktinformation er ekstremt omfattende

 

Download case story

Om Merrild Lavazza

Merrild Lavazza Danmark ApS er kaffefirmaet med de to stærkeste kaffebrands i Danmark: Merrild og Lavazza. Med Merrild tages afsæt i danskheden, mens Lavazza giver det kulinariske løft fra espressoens højborg Italien.

Virksomhedens sortiment omfatter kaffe, kakao, te, mælkepulver, søde sager, POS-materialer samt et stort udvalg af professionelle kaffeautomater til bl.a. kontorer, kantiner, hoteller, caféer og restauranter.

www.merrild.dk